Reflektioner

 
Med mitt projekt ville jag visa hur Stockholms samhälle är under förändring och hur vi idag får väldigt mycket inflytande från USA. Med mina bilder har jag försökt gestalta hur det kanske kommer att se ut i framtiden med dessa inflytningar och förändringar. Jag blev väldigt nöjd med mina bilder och jag fick till slut till dom som jag ville. Utställningen är jag nöjd med också. Utskrifterna fick jag göra några tester först då de första testerna inte såg ut som på skärmen på datorn.
 
I den första bilden (den till vänster) hade jag för lite skärpa först när jag skrev ut den. Det ändrade jag med ett högpassfilter för att jag ville få personen på bilden ännu mera skarp. Jag fick även för blåa toner och tyckte att bilden var lite för kall på den delen (förgrunden) så där fick jag gå in och försöka göra selektiva färgändringar för att få en lite mer varmare och "välkomnande" känsla, samt en bättre hudton på personen. Den största utmaningen var dock med byggnaden och att få den att smälta in i bilden. I början tyckte jag att den inte hade samma färger och färgtoner som resten av bilden samt att hustaken under var för ljusa så det såg verkligen inklippt ut vilket jag inte ville. Det löste jag med att ta efterbelyspenseln på hustaken under där byggnaden är inklippt. Då blev det mycket bättre och byggnaden smälte in. Sedan ändrade jag färgerna och färgskalorna på byggnaden så den fick en varmare ton och passade in mycket mer. Dett gjordde jag i ett eget filter och fick även hjälp mycket av Emma i klassen, inte bara just med färgskalorna utan med annat också så som exempelvis rådgivning. Ett annat svårt problem jag stötte på var att ge den stora byggnaden samma oskärpa som husen under. Byggnaden var helt skarp när jag klippte in den men ville lägga på oskärpa för att få den att passa in i bakgrunden. Detta gjorde jag också med olika oskärpa filter (bland annat gausisk oskärpa) men även med oskärpaverktyget. Sedan använde jag mig av skugg- och efterbelysverktyget för att få till bra ljus som skulle likna de ljus de andra byggnaderna har i bilden.
 
I den andra bilden (till höger) tyckte jag att husen i bilden hade för stora kontraster, alltså det till vänster var för ljust och överexponerat och byggnaden till höger blev då lite för mörka om man jämförde. Det ändrare ja genom att jobba med högdagar och skuggor tills jag fick ett önskat resultat. Annars var färgerna fina i denna tycker jag, även när jag skrev ut bilden. Den största utmaningen här var att klippa ut trafikljusstoplen och alla soppor under den. Sedan att sätta ut skugga under så att det såg ut som om den verkligen står på gatan var lite knepigt. Det jag gjorde då var att jag gjorde detta i flera olika lager och målade med pänslen svart i kanterna där jag ville ha min skugga. Sedan satte jag gausisk oskärpa på det lagret och ibland även ändrade opositeten för att få önskat resultat, och det blev jag väldigt nöjd med och tyckte det såg verklighetstroget ut. En till grej jag hade problem med var att få till skugga på själva stolpen. Den var svårast men försökte att använda mig av samma metod här samt med efterbelysverktyget. Utmaningen var verkligen att få till skuggorna i rätt riktning också men det tycker jag att jag lyckades med och så är jag nöjd med hela bilden. 
 
Jag är nöjd med båda mina bilder och tycker verkligen att jag lyckades förmedla den känslan jag ville och budskapet. Fotoutställningen är jag också nöjd med. Där var det faktiskt flera som vid första anblicken inte förstod att bilderna var fejkade tills de tittade lite mer på dom. Jag blev nöjd med färgerna och ljuset på utskrifterna och även vilket format de blev i. Det var bra storlek och material för mina bilder då de inte behövde något jätteavancerat.
 
Mina kontakter jag har mailat svarade inte tyvärr men då väljer jag att använda mig av en av kontakterna från det förra projektet:
Alexander Crispin
Alexander Crispin är en sortsinspiration till mig. Hans bilder är rologa, kommersiella och väldigt tilltalande. Även ifall jag inte ska vara komersiell så tar jag till mig hur han har använt ljus och kompositioner på ett väldigt snyggt sätt.
Det här skickade jag via mail:
Vad använder du i huvudsak när du klipper in saker i en bild?
Vad tycker du är det viktigaste att tänka på då?
 
Det han svarade var: 
Jag antar att du menar vilket program man använder?
Photoshop, och ibland med effekter i Adobe After-effects.
Viktigast är att ljuset, vinkeln, perspektiv etc stämmer. Sedan att friläggningen blir så bra det bara går.
 
Det här var frågorna som jag skickade till stockholm.se, visitstockholm.com och stockholm-turist.se men som jag inte fick svar på från någon av dom:
Vad gör ni med era bilder för att locka turister så mycket som möjligt, på vilket sätt tar ni dom bilderna? Vad tänker ni på när ni tar bilder ut över stora vyer över Stockholm? Tänker ni på något särskilt när ni tar bilder på byggnader och hus?
 

Projekt 3

 
 
 

Företag

Arbetsplan:
 
Vi vill sätta upp en portabel studio utanför utspringet där man som student kan välja att bli fotograferad tillsammans med familj, vänner eller enskilt. Vi vill även fotografera ögonblicket då studenterna springer ut. Sedan får studenterna beställa de bilder som de själva önskar via vår hemsida.
 
Våra kunder blir då studenterna och deras familjer.

Delredovisning projekt 3

 
 

Läxa - skuggor och mystik

 
 
 
 
 
 
 
 

SLUTENHET slutbidrag

 

SLUTENHET 3 bilder

 

Mood board

 
 
översiktligt (hann ej klart med en andra)
 

Sluten-het

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Planering inför projekt 3

Det jag har tänkt att fota är bilder på Stockholm (alltså inne i stan) och att jag sedan klipper in höghus som jag har fotat i NYC. Eventuellt att jag klipper in något annat därifrån men så att de båda städerna kombineras. Jag skulle även vilja ställa upp en modell som ska agera turist i Stockholm och få ihop det på något sätt med en byggnad från New York.

Sen vet jag inte om jag eventuellt vill göra bilderna som reklam för Stockholm. (Kanske Stockholm i framtiden) Eller om det bara ska vara roliga bilder. Eftersom det hela tiden flyttar in fler och fler personer till Stockholm så kan dessa bilder kanske vara ett exempel på hur det kommer att se ut i framöver om man ska försöka bygga bostäder till alla dessa människor som flyttar in till staden varje år. En liten tanke då man kan föreställa sig ungefärligt att det kanske kommer bli så.

 

Bakgrund och Syfte: Jag vill tyckte att detta kunde vara kul att se vad jag kan åstadkomma. Jag vill prova på denna nya teknik som jag annars inte jobbar med så mycket och se vad jag kan göra. En annan kul sak som var tänkt med detta är att även i detta projekt kanske skapa lite roliga bilder. Att jobba med en modell som ska verka som en turist vore även roligt att iscensätta.

 

Mål: Det jag vill åstadkomma när projektet är slut är att jag har fått bättre kunskaper inom dessa tekniker, så som att klistra in andra föremål i en ny bild tagen på ett annat ställe och få det att ändå se bra och “verkligt” ut. Det jag även vill åstadkomma är att jag har jobbat bra med en eventuell modell som jag ska jobba med. Att jag har uppnåt och fotograferat som jag tänkt mig och som jag själv är nöjd med. Jag vill att bilderna ändå ska framställas som lite insäljande. Alltså jag vill att betraktaren ska känna att bilderna ger känslor och tankar.
 
Metodbeskrivning: Jag hade tänkt att åka in till Stockholm och fotografera. Kanske vid olika tillfällen för att få fler bildmöjligheter och även med en person. Om jag åker vid flera tillfällen så kanske till och med med olika personer. Jag ska även välja ut bilder som jag tog i New York som jag tycker eller tror kommer att passa in i bilderna som jag ska ta i Stockholm. Kontakter och källor kan jag kanske försöka hitta på turistbyråer och även kontaktpersonen jag hade i förra projektet kan vara till hjälp i detta projekt.
 
Redovisning/presentation: Jag kommer nog att kunna använda mig av standard materialen som skolan har.

Stilliben

 
I denna bild har jag dragit upp exponeringen, dragit ner temperaturen och ändrat lite i färgerna. Sen drog jag upp mättnaden på den rosa färgen till nästan max. Det tyckte jag skapade en känsla av att roserna nästan är som på en målning eller i alla fall fastsatta på en molning. Jag vände även bilden till lodrät för att då får man en starkare känsla av hur rosen är i sitt naturliga tillstånd, altså stående. Jag tyckte att det skapade mer dramatik i bilden på det sättet. Jag ville ha mycket färger i denna bild för att jag tyckte det skapade mer känsla hos blommorna på något sätt.
 
1/100 sek;   f/3,5;   ISO 200
 
 
 
Denna bild har jag nästan bara beskärt till dom måtten jag tyckte var snyggast och pssade in så att blommorna skulle ramas in lite mer. Sen har jag bara dragit upp exponeringen lite och drog upp svärtan för att få en mer clean bakgrund.
 
1/80 sek;   f/2,0;   ISO 800
 
bilden före:
 
 
Denna bild roterade jag lite och ljusade mest upp den. Jag ändra även temperaturen litegrann. Detta för att jag tyckte den blev bättre när den var lite kallare och lite ljusare.
 
 
 
1/100 sek;   f/3,5;   ISO 200
 
 
 
 
I den här bilden öppnade jag först upp blombilden och ändrade lager på den. Jag la till ett lager och gjorde ungefär som intsruktionerna vi fått när vi skulle lägga till glödande kanter. Men jag hade lite annan lagerblandning till subtrahera istället. Det skapade en egen struktur i sig i blomman som jag tyckte skapade bra effekt och passade in. Sedan la jag på en bild på ett dörrhandtag och även en bild på ett soptunnalock där någan hade sprayat gula ringar på den. De gula ringarna tyckte jag om för de ringade in blomman och gav den uppmärksamhet/fokus. Dörrhandtagsbilden gav bakgrunden struktur som liknar vattenvågor eller vattenljusreflektioner vilket skapade en harmonsik känsla i bilden nästan. 
bilden från början
1/160 sek;   f/2,0;   ISO 100
 
 
 
 
Här är även samma bild fast jag har lagt på en struktur där jag fotade klotter på en bänk. Först så ville jag att blomman skulle synas tydligt som i det exemplet jag valde och det resultatet ser man i blombild 3. Men jag sparade även bilden då jag hade bilden jag ville ha från början och så hade jag lagt på den extra strukturen men inte tagit ut/fram blomman i den, vilket man ser i blombild 2. Nu i efterhand tycker jag att den skpar en mer mystiskt känsla och man börjar fundera mer över den bilden. Därför har jag börjat tycka om den mer. Den blir nästan som ett gammeldags papper eller tavla.
 
 
 
För att skapa mer dramatik och känsla till denna bild tyckte jag att det passade att göra den svart-vit. Det gjorde jag genom det i justeringar och ändrade sedan med färgerna. Jag la även på vingett i kanterna för att rama in asken i mitten. Jag tycker det blev häftigt att asken var lite sönder för att det skapar en lite meer gammeldags känsla med hjälp av at den är svart-vit också.
 
Här är även ett alternativ till denna bild som jag velade mellan.
 
 
 
 
(En liten skämtbild)
Symboliserar den gamla western med dessa burkar och den saniga/skrovliga marken och galler i bakgrunden.
 
 

Bilder från Åre

 

Projekt 2

 
 
före
 
Denna bild var väldigt överexponerad i vissa punkter och underexponerad i andra. Därför drog jag ner högdagar så mycket som möjligt utan att det skulle se för "fejk" ut, eftersom det var delar i bilden som blev utfrätta (tex. jackan) Jag ändrade temperaturen i bilden för att skapa en bättre känsla och ändrade även lite av färgen. Exempelvis tyckte jag träden såg roligare ut och fick lite mer liv när jag ändrade de gröna färgerna. Sedan tyckte jag även att den orangea kablen och även saker i bakgrunden i lifmaskinen störde bildens fokus och harmoni mycket. Därför tog jag bort dom med hjälp av lagningspenseln och sedan lite svagt av den vanliga penseln. Jag blev väldigt nöjd med bilden och speciellt över humnmorn i den. Det blev inte som jag tänkt mig innan jag tog bilden eftersom jag helst inte hade haft frost på marken. Men när jag väl skulle ut och fota och i efterhand tycker jag att frosten ger en extra känsla till fjäll och skidåkning vilket jag ändå var ute efter och vill ha i bilden.
 
 
 
 
 
 
före:
 
Det jag har redigerat i denna bild är skärpan, även här lite temperatur och så drog jag ner ljuset på träbjörnen ganska mycket med hjälp av efterbelys verktyget. Det gjorde att man inte stördes lika mycket av den ljusa punkten precis där och fokusen riktas lite mer på personen i bilden. Denna bild gjorde jag barnslig. Just eftersom björnen är med i bilden förstärker det den effekten och att hon på bilden verkar som ett ivrigt litet barn som vill snabbt ut i backen och åka skidor. Det var egentligen inte så mycket annat jag ville ändra med bilden utan jag blev rätt nöjd med den på en gång.
 

Best of Åre - *Helt oredigerade*


Inspiration

Philippe Ramette
Philippe tänker ut en idé i huvudet, ibland till och med drömmer sina idéer. På samma sätt har jag nu haft många idéer och sedan försökt att skissa ner och sedan återskapa dem. Han blir även en inspirationskälla med sin surrealistiska stil och hur han trotsar naturens lagar.
 
Ronen Goldman
Ronen Goldman skapar bilder med väldigt coola bilder. De tilltalar på sitt eget sätt. Han blir därför en sorts inspirationskälla med sina bilder.
 
 
Alexander Crispin
Alexander Crispin är en sortsinspiration till mig. Hans bilder är rologa, kommersiella och väldigt tilltalande. Även ifall jag inte ska vara komersiell så tar jag till mig hur han har använt ljus och kompositioner på ett väldigt snyggt sätt.
Det här skickade jag via mail:
Vad använder du i huvudsak när du klipper in saker i en bild?
Vad tycker du är det viktigaste att tänka på då?
 
Det han svarade var: 
Jag antar att du menar vilket program man använder?
Photoshop, och ibland med effekter i Adobe After-effects.
Viktigast är att ljuset, vinkeln, perspektiv etc stämmer. Sedan att friläggningen blir så bra det bara går.