Avvikelse

 
När jag tog dessa bilder försökte jag använda mig av det naturliga morgonljuset från fönstrerna. Jag var dock tvungen att höja exponeringen, kontrast och intensitet (ljusstyrkan) lite för jag upplevde dem lite för mörka än vad jag hade tänkt mig. (Speciellt de två sista). Jag arbetade med ett litet bländartal för att få mer fokus på förgrunden (extra mycket i den första bilden). I den sista bilden har jag stärkt färgerna på silkespappret i påsarna för att förstärka deras effekt och för att få dem att sticka ut lite mer ur bakgrunden. I denna bild ökade jag även temperaturen i bilden för att få den att passa ihop lite mer med de andra bilderna. I alla bilder har jag ökat mättnad, lyster och kontrast en aning. 
I bild nummer tänkte jag i huvudsak på den stora julgranskulan när jag tog bilden men i efterhand har jag även märkt att den guldiga kulan skiljer sig från de röda kulorna. Jag tog bilden vertikalt för att avgränsa kulorna och förstärka längden(formen) på banden de hänger i.
Med bild nummer två fokuserade jag mest på den guldiga kulan när jag tog bilden men var även här medveten om andra avvikelser i julgransdekorationen. Till exempel den röda rosetten eller att en av kulorna har prickar på sig. Den här tog jag horisontellt för att få med så mycket som möjligt av dekorationerna som var placerade i det området. 
Sista bilden tycker jag mest var lite gullig och så var det något med hur påsarna såg ut som fångade min uppmärksamhet. Den tog jag horisontellt för att passa formerna som påsarna utgör.
 

Kommentarer
Jasmina säger:

Fint, särskilt den sista bilden bjuder på det oväntade. Snygg och estetisk komposition!

2015-01-27 | 21:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback