Marion Post Wolcott, Mrs Lloyd and Miss Nettie Lloyd

Del 1: Analys och tolkning

Vad ser jag i bilden?

Bilden är svart-vit. och tagen horrisontellt. Det är i huvudsak en bild på en del av ett hus som utgör mer än 2 tredjedelar av bakgrunden. Resten av bakgrunden är på mark. Det är ett hus gjort av tjocka stockar. Det är beskärt så att man inte ser vad som finns bredvid huset. Man kan se hörnet på huset och lite av sidan. Det finns en öppning utan dörr i väggen till höger i bilden. I öppningen kan man se siluetter av möbler. Nedanför öppningen i väggen ligger det stora stenar som utgör två trappsteg som en stentrappa. Stenarna(de stora blocken) är ganska slarvigt placerade framför öppningen i huset. Nedanför stenarna på marken ligger de två plankor som utmynnar ett upp-och-nedvänt V som startar precis vid foten av stenarna. Den ena plankan ser man bara början på. Man ser inte hela den andra plankan men mycket mer av den än den till höger om den. Vid husknuten ligger det mindre stenar på marken och på dem står det en planka/skiva som lutar mot husväggen. Marken är jord eller sand och längs med huset ligger det fullt med löv på marken. Nära husknuten som ligger till vänster i bilden står det en trästol med en gumma som sitter på den. Stolen befinner sig i gyllene snittet. Gumman sitter med ena benet över det andra och med ena armen över midjan och kollar rakt ut till vänster. Den andra armen lutar med armbågen på låret och handen och överarmen rakt upp. Den andra personen sitter till höger i öppningen i huset och hamnar då i mitten om man tänker lodrätt. Hon sitter på rumpan i tröskeln och med benen på översta stenen under öppningen. Hon vilar ena handen i knät och vilar den andra armbågen högt upp på låret (knät) och lutar hakan i handflatan och kollar rakt ut till höger. Båda kvinnorna/gummorna har enkla skor, kjolar och någon form av blus eller skjorta på sig.

Vad handlar den om? (Egna konnotationer)

Jag tror att bilden är gammal för att den är tagen i svart-vitt. Stilen på hur huset är byggt och stilen på gummornas kläder och frisyrer tyder också på att det är från förr i tiden. Gumman till vänster ser ut att vara lite äldre för hon har mer rynkor men de ser ändå ut att ha en koppling till varandra. De verkar sitta i djupa tankar för att ingen koncentrerar sig på kameran och tittar tyst åt varsit håll. Jag tycker ändå att de verkar nöjda och belåtna över nånting. Troligtvis att de har klarat sig hittills utan sjukdomar och med mat på borden. De ser inte ut att ha så bra ställt. Det ser skitigt ut och de har inte så jätteprydliga kläder på sig. Man ser också att de måste använda plankor på marken som “stig” där man kan gå. Alltså kan de inte ha så jättebra ställt. De behöver nog odla egen mat och fixa allting hemma själva. Eftersom det inte är några barn, yngre eller män med på bilden ser de rätt ensamma ut. Det kan vara så att de är flyktingar som flydde från sina gamla liv och efter det bosatte sig med varandra och trivdes med det.

Vad är budskapet?

Budskapet är nog att man alltid kan göra det bästa av situationen. Även ifall de inte har det så bra ställt, fattigt och skitigt, verkar de nöjda och glada över livet. Dom har i alla fall varandra som de kan vara glada över.


Del 2: Komposition

Ena gumman hamnar i gyllene snittet, tredjedelsregeln hålls med marken och huset och även dörren på huset. Perspektivet är rakt på och det gör att man fokuserar mer på vad som händer med motiven/motivet. Gummorna sitter inte i symmetri med varandra vilket gör bilden mer intressant och intresseväckande. Även den maffiga stentrappan som ser nästan lite tillfällig ut hamnar i gyllene snittet och fångar ens blick.


Del 3: Sammanhang

Gummorna sitter och väntaar på att något ska hända, exempelvis att mat som är på lagning ska bli klar eller att de väntar på att en åker ska bli klar att skördas. Det väntar på att något ska hända. Det ser rätt dött ut, det ser grått och trist och inte så mycket liv och rörelse i bilden. De kanske väntar på att deras män ska komma hem från kriget. Bilden ser ut att vara tagen i en tid då cet var mycket krig. Den gammla gumman kanaske fortfarande väntar på att hennes man ska komma hem från ett krig för länge sedan medan den lite “yngre” kvinnans man kanske precis blev ivägskickad och att hon bara hoppas och ber att han ska klara sig och komma hem helskinnad. De har förmodligen suttit på samma platser under en väldigt lång tid och väntat på att kriget ska slut och att deras män ska komma hem. Men  förmodligen har de inte gjort det och kommer nog kanske inte att göra det heller. Tiden i bilden ser väldigt förstelnad ut, som om inget har hänt på väldigt länge.

 

Del 4: Punctum

Punctum är något som betraktaren har makten över, inte själva fotografen. Punctum kan vara olika för olika människor i en och samma bild. Punctum är något som fångade ens bilck, ens intresse extra mycket och som hänger kvar efter att man inte kollar på bilden längre. Punctum kan var något man tyckte var extra fint eller något man störde sig extra mycket på. Punctum för individen kan vara både positivt och/eller negativt.

Avvikelse

 
När jag tog dessa bilder försökte jag använda mig av det naturliga morgonljuset från fönstrerna. Jag var dock tvungen att höja exponeringen, kontrast och intensitet (ljusstyrkan) lite för jag upplevde dem lite för mörka än vad jag hade tänkt mig. (Speciellt de två sista). Jag arbetade med ett litet bländartal för att få mer fokus på förgrunden (extra mycket i den första bilden). I den sista bilden har jag stärkt färgerna på silkespappret i påsarna för att förstärka deras effekt och för att få dem att sticka ut lite mer ur bakgrunden. I denna bild ökade jag även temperaturen i bilden för att få den att passa ihop lite mer med de andra bilderna. I alla bilder har jag ökat mättnad, lyster och kontrast en aning. 
I bild nummer tänkte jag i huvudsak på den stora julgranskulan när jag tog bilden men i efterhand har jag även märkt att den guldiga kulan skiljer sig från de röda kulorna. Jag tog bilden vertikalt för att avgränsa kulorna och förstärka längden(formen) på banden de hänger i.
Med bild nummer två fokuserade jag mest på den guldiga kulan när jag tog bilden men var även här medveten om andra avvikelser i julgransdekorationen. Till exempel den röda rosetten eller att en av kulorna har prickar på sig. Den här tog jag horisontellt för att få med så mycket som möjligt av dekorationerna som var placerade i det området. 
Sista bilden tycker jag mest var lite gullig och så var det något med hur påsarna såg ut som fångade min uppmärksamhet. Den tog jag horisontellt för att passa formerna som påsarna utgör.