Medljus och motljus

Medljus
 
efter
 
före
 
I denna bild tycker jag att ljuset blev önskat och att färgerna håller samma nivå - alltså passar bra ihop. Det jag har redigerat är skärpan med hjälp av högpass och så har jag använt skuggverktyget och ljusat upp röken i bilden för att förtlydigare den lite extra. Jag provade först att ändra skuggor och högdagar men då blev det alldeles för utfrätt på skjortan. Med skärpan blev det lite tydligare men redan innan så sticker färgerna väldigt bra ut från bakgrunden och fokusen fångas då på de former som tyget skapar och de färger som de har. 
 
Motljus
 

 efter 
 
före
 
Även i denna bild blev jag väldigt nöjd med hur ljuset blev så som exponeringen. Även i denna bild använde jag mig av högpass för att lägga på lite skärpa i bilden. Det jag kunde ha använt mig av var ett skärpefilter men jag tycker att högpass är mer lätanvändbart och blir mer önskat resultat. Sedan beskärde jag bilden för att komponeringen skulle bli mer symetrisk och bekvämare. Den stora andra ändringen är att jag tog bort lite av den röda tonen i bakgrunden och stärkte vissa andra toner. Det gjorde för att skapa mer effekt av ljusskenet. Detta gjorde jag med hjälp av nyans/mättnad och även färgbalans.

Triptyk

 
Dessa bilder valde jag för att jag tycker att de passar väldigt bra tillsammans. Jag tycker att rörelserna och färgerna i de två yttersta bilderna ramar in den i mitten väldigt bra och det blir en balans. Med balansen menar jag då att det är mycket liv och rörelse och starka färger i kantbilderna medan den i mitten är stillsam och lite mer dämpande färger som bryter lite. Bilden längst till vänster valde jag att sätta där för att det är behagligt att titta på formerna i tygerna som utgör en "kant" eller liksom skärmar av lite. Den är även beskärd för att jag tyckte det blir mer behagligt att titta på de tre bilderna om de yttersta är lite mer symetriska. Bilden längst till höger valde jag för att det skulle passa till återkoppla till den första. Det blir nu som ett tidsförlopp litegrann. Den är ur samma perspektiv som den första men med en annan händelse i bilden.