Stilliben

 
I denna bild har jag dragit upp exponeringen, dragit ner temperaturen och ändrat lite i färgerna. Sen drog jag upp mättnaden på den rosa färgen till nästan max. Det tyckte jag skapade en känsla av att roserna nästan är som på en målning eller i alla fall fastsatta på en molning. Jag vände även bilden till lodrät för att då får man en starkare känsla av hur rosen är i sitt naturliga tillstånd, altså stående. Jag tyckte att det skapade mer dramatik i bilden på det sättet. Jag ville ha mycket färger i denna bild för att jag tyckte det skapade mer känsla hos blommorna på något sätt.
 
1/100 sek;   f/3,5;   ISO 200
 
 
 
Denna bild har jag nästan bara beskärt till dom måtten jag tyckte var snyggast och pssade in så att blommorna skulle ramas in lite mer. Sen har jag bara dragit upp exponeringen lite och drog upp svärtan för att få en mer clean bakgrund.
 
1/80 sek;   f/2,0;   ISO 800
 
bilden före:
 
 
Denna bild roterade jag lite och ljusade mest upp den. Jag ändra även temperaturen litegrann. Detta för att jag tyckte den blev bättre när den var lite kallare och lite ljusare.
 
 
 
1/100 sek;   f/3,5;   ISO 200
 
 
 
 
I den här bilden öppnade jag först upp blombilden och ändrade lager på den. Jag la till ett lager och gjorde ungefär som intsruktionerna vi fått när vi skulle lägga till glödande kanter. Men jag hade lite annan lagerblandning till subtrahera istället. Det skapade en egen struktur i sig i blomman som jag tyckte skapade bra effekt och passade in. Sedan la jag på en bild på ett dörrhandtag och även en bild på ett soptunnalock där någan hade sprayat gula ringar på den. De gula ringarna tyckte jag om för de ringade in blomman och gav den uppmärksamhet/fokus. Dörrhandtagsbilden gav bakgrunden struktur som liknar vattenvågor eller vattenljusreflektioner vilket skapade en harmonsik känsla i bilden nästan. 
bilden från början
1/160 sek;   f/2,0;   ISO 100
 
 
 
 
Här är även samma bild fast jag har lagt på en struktur där jag fotade klotter på en bänk. Först så ville jag att blomman skulle synas tydligt som i det exemplet jag valde och det resultatet ser man i blombild 3. Men jag sparade även bilden då jag hade bilden jag ville ha från början och så hade jag lagt på den extra strukturen men inte tagit ut/fram blomman i den, vilket man ser i blombild 2. Nu i efterhand tycker jag att den skpar en mer mystiskt känsla och man börjar fundera mer över den bilden. Därför har jag börjat tycka om den mer. Den blir nästan som ett gammeldags papper eller tavla.
 
 
 
För att skapa mer dramatik och känsla till denna bild tyckte jag att det passade att göra den svart-vit. Det gjorde jag genom det i justeringar och ändrade sedan med färgerna. Jag la även på vingett i kanterna för att rama in asken i mitten. Jag tycker det blev häftigt att asken var lite sönder för att det skapar en lite meer gammeldags känsla med hjälp av at den är svart-vit också.
 
Här är även ett alternativ till denna bild som jag velade mellan.
 
 
 
 
(En liten skämtbild)
Symboliserar den gamla western med dessa burkar och den saniga/skrovliga marken och galler i bakgrunden.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback